SoloQ Alapvető Gondolatok Guide

Fórum Leírások & stratégiák SoloQ Alapvető Gondolatok Guide
Jelentkezz be az oldalra, hogy írhass hozzászólást!
Arwyll - 6 éve 1
Kedves Egybegyűltek!

Az alábbiakban reményeim szerint egy amennyire csak lehet alapos, általános guide-ot tudok nektek prezentálni a SoloQ-ban való feljebb haladás reménye érdekében. Szeretném előre leszögezni, hogy a guide-ban nem külön-külön hősökről fogok beszélni, vagy item buildekről. Csak és kizárólag olyan tippeket próbálok meg adni, ami a League of Legends nevű játék jobban élvezhetőségét, és célravezetőbb használatát eredményezheti. Ha bárkinek bármiféle pozitív/negatív kritikája van, kérem nyugodtan jelezze, a változtatás jogát fenntartom!

Először is bontsunk 3 részre egy meccset. A 3 rész a következő:

-Meccs előtti szakasz: Ide tartozik a Loading screenig minden
-Meccs közbeni szakasz: Ide tartozik a Loading screentől a Victory/Defeat feliratig minden
-Meccs utáni szakasz: Ide tartozik az endgame lobby

Ezen 3 résszel külön-külön akarok foglalkozni, van mit kivesézni bennük, ne aggódjatok :D

Kezdjük is akkor mindennel ami egy meccs kezdete előtt zajlik, avagy a Meccs előtti szakasszal(Pre-Game)
Hős választás avagy Champion select alatt lehetőségünk nyílik feltérképezni az ellenfél és saját csapatunk előrelátható taktikáját, az alapján, hogy milyen karaktereket választanak.
Kezdjük is az első, és talán legkézenfekvőbbel. Rengetegen postoltok olyan képeket, amikor már itt látszik, hogy valaki elől elpickelték az általa kívánt szerepkört, és emiatt nem hajlandó „rendesen” részt venni sem a taktikai szervezésében a felállásotoknak, de még csak a jelenlegi „meta”-hoz illeszkedő hőst sem hajlandó választani. Ilyenkor általában 3 féle dolog szokott történni, amelyek közül az első kettővel nem foglalkoznék, mivel a guideom szemszögéből nem értékelhető szituáció.
1, A többiek is elkezdenek úgymond Trollpickelni, és szétesik az egész rendszer. Valaki kilép.
2, Valaki szimplán kilép.
3, Elindul a játék, úgy, hogy 1 vagy 2 játékos játszik érdekes karakterekkel.

Na akkor ezt a harmadik esetet vesézzük ki egy kicsit jobban. Mi van ha ellenem van ilyen csapat? Mi van ha a te csapattársad játszott el ilyesmit. Ezzel kapcsolatban a legfőbb tanács, hogy vedd 100%-osan komolyan a meccset. Kezeld úgy a szituációt, hogy hátrányban játszotok, még akkor is, ha az ellenféltől emiatt valaki elmegy meccs közben. Az esetek többségében olyasvalaki az elkövető, aki szeretne carry pozícóban játszani, nem mint jungler vagy support. Ennek több oka lehet megint csak. Ha egyszerűen csak nem szeret úgymond a csapatára utalva lenni az illető, akkor általában ez balul sül el, és nem lesz elég ügyes nem a képbe illő karakterrel megfelelően játszani, és segítenie csapatát. Többnyire egy-két balul elsült összecsapás után az ilyen urak/hölgyek el is távoznak a meccsből. Másrészről viszont előfordulhat, hogy Smurf account, Booster, vagy csak egy igen tapasztalt játékossal kerül össze az ember. Ilyen esetekben akár a csapatával való kommunikáció teljes hiánya nélkül egyedül is meg lehet nyerni meccseket megfelelő divízióban. Ennek elkerülése végett ha valaki ilyen szituációba kerül próbáljon meg kifejezetten figyelni erre az adott játékosra. Ha veled van kövesd a mozgását, megérzéseit vagy utasításait. Ha ellened, vonj meg tőle minél több felkapaszkodási lehetőséget. Ha kellően elnyújtod a meccs hosszát nem lesz lehetősége egyedül darabokra kapni titeket egy teamfight során.
Most vegyük azt az esetet, hogy látszólag minden rendben. Értelmesen meg lehet beszélni csapattársaiddal milyen pozícióban szeretnétek játszani.
Ajánlatos minden egyes pozícióra rendelkezni legalább 2-3 hőssel akikkel magabiztos vagy, de ha netán van olyan szerepkör, amelynek betöltése ha rád van kényszerítve akkor a tudásszintedhez képest rosszabbul szerepelsz, azt tudasd a társaiddal. Ennek is sok féle módja van persze. Mondhatod azt is, hogy „Ha beraktok supportnak kilépek!”, vagy „Ha jungle leszek trollkodom!”. Ezek mind-mind olyan akciók, amellyel még ha el is éred a célod, valamilyen szintű ellenszenv biztosan fog feléd irányulni. Próbálj meg lehetőségeidhez és társaid értelmi szintjéhez igazodva szofisztikáltan igényeket megfogalmazni. Ha nem is játszhatsz áhított szerepkört sem foghatják rád, hogy rajtad ment el a meccs, hiszen a komfortzónádból kimozdítva kellett játszanod, és szóltál is előre.
Emellett lehetőleg kerüljétek a ranked módban egyes hősök kipróbálását. Legalább 4-5 meccset menjetek vele normal game keretei közt mielőtt rankedre adjátok a fejeteket.

Térjünk át arra, mi történik akkor ha elindul a meccs, és minden szerepkör ideálisan be lett töltve, avagy jöjjön a Meccs közbeni szakasz (Ingame).
Ahogy az előbb, itt is kijelenthetünk egy alapmondatot. Mi is az amire törekednünk kell? Mondhatnátok sokan, hogy a győzelem. Persze ez is igaz, de ami ennél is alapvetőbb lenne, az egy olyan környezet kialakítása amelyben nem csak te, de társaid is élvezik a játékot. Ennek természetesen szinte mindig elengedhetetlen feltétele, hogy a játék elindulásakor az addig felmerülhető problémákat még champ select alatt likvidáljuk.
Hogyan is teremthető meg ez a fent említett környezet? Nagyon sok szempontot figyelembe lehet venni, kezdjük az irányító szerepkörrel. Szerintem nem árulok zsákbamacskát azzal, ha azt mondom, hogy a meccseket 90%-ban csapatszinten döntitek el ti magatok az akcióitokkal. Ennek összehangolására több lehetőséged is van.

A Chat

Mivel a játékban nincsen lehetőség beszélgetési lehetőségre, az egyetlen kommunikációs csatornátok a játékon belüli chat. Ha az ellenfél szövegelése bosszant, vagy jóval arrogánsabb a kelleténél, tiltsd le nyugodtan az allchatet, de, SOHA nem mute-olunk csapattársakat a játék során. Nem érdekel, ha ragel. Nem foglalkoztat ha trollkodik. Figyelmen kívül hagyom, ha anyukámat szidja, vagy azt kívánja, hogy rákos legyek. Ennek szankcionálására majd visszatérek a meccs után. De ha megvonod magadtól azt amit ír, elképzelhető, hogy lemaradsz arról az egyetlen mondatáról, amikor éppen ő ismeri fel a lehetőséget, hogy a csapatotok megpróbáljon egy Nashor szerzést, vagy torony döntést. Ideális esetben folyamatos kommunikáció van a chaten. Mivel tudjuk, hogy ideális eset jóformán sosem létezik, törekedj arra, hogy társaid felé a lehető legtöbb gondolatod, terved közvetítsd. Akár azt éppen hova készülsz wardolni, invadelsz-e, vagy hova fogsz legközelebb gankelni, netán épp dive-olni készülsz, jöjjön a társad segíteni vagy felügyelni a folyó bejáratokat. Minden egyes szösszenet kulcsfontosságú lehet, igyekezzünk hát kihasználni a chat adta lehetőségeket. Ügyelj ugyanakkor arra, hogyha épp chatelni készülsz, ne felejtsd a karaktered nem megfelelő pozícióban, nehogy ebből szerezzen előnyt az ellenfél.

A motiválás

Ha egy társad kicsit gyengébben játszik a kelleténél, bátorítsd. Adj neki tanácsot esetleg milyen itemet fontoljon meg következőnek, hogy eredményesebb legyen. Hova tegyen ki wardot a halál elkerülése érdekében. Fordíts nagyobb figyelmet az ő sávjára, ha jungle-es vagy. Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy visszalibbentsd a komfort zónájába, és 120%-ot tudjon beleadni a csapatotok akaratának ellenfeletekre erőltetésébe. Ha egy társad ügyes megmozdulásokat halmoz sorra, vagy láthatóan szebben és megfontoltabban játszik mint az átlag, érdeklődj tőle! Nem véletlenül teszi azt amit éppen tesz, kérdezz utána miért ilyen sorrendben takarítja a junglet. Honnan tudta hogy az ellenfél éppen akkor fog gankelni, vagy éppen miért vállalta be ezt a harcot amikor már egy társatok halott volt. Az esetek többségében azért tud valaki jobban játszani a többieknél, mert több tapasztalattal rendelkezik. Szinte soha nem a szerencsén múlik. Ismerd el a tudását, és próbálj neki a lehető legjobban segíteni. Kövesd le megmozdulásait, és ha kér valamit, lehetőségeidhez mérten próbáld meg teljesíteni. Nagyon sokszor tapasztaltátok már biztosan ti is, hogy nincs meg a csapategység, és mikor egy társatok kezdeményez valamit, vagy adott esetben ti, az nincs megfelelően lereagálva, hiába jó maga az alap gondolat. Emiatt pedig nem csak egy harcot, de akár tornyokat, inhibitorokat, rosszabb esetben az egész meccset elbukhatjátok. Ezért hát ha van valaki a csapatodban, aki próbál titeket vezetni, vagy láthatóan követendő példát mutat, tudasd ezt a többiekkel is, és kérd őket, hogy amikor csak lehet, hagyatkozzatok az ő tanácsaira, indítványozásaira. Gondolom már ti is látjátok mire akarok kilyukadni. Amellett, hogy pozitívan próbálsz hatni a többiekre, nem engedheted meg magadnak, hogy tartósan negatívan befolyásold a teljesítményüket. Még ha nem is bírod magad türtőztetni, és megszólod egy szituációban hozott döntéseit valakinek, vagy leszidod mert bár pingeltetek neki kismilliószor mégis elhalálozott az idiótája, akkor is kérj utólag bocsánatot, és mondd neki, hogy sebaj pajti majd legközelebb ügyesebb leszel.
Összefoglalva: Minden egyes mozzanatod hatással van a csapatod teljesítményére a játék során, fordítsd hát ezt az előnyötökre!

Demotiválás

Nekem is volt már több accountom, én is játszottam már rengetegszer úgy, hogy az ellenfél köpni nyelni nem tudott már vége volt a meccsnek. El kell ismerjem, hogy főleg a Bronz-Silver-Gold divíziókban egy meccs leggyorsabban való megnyerésére a demotiválás módszere a tuti. Láthatóan gyengébben teljesít az ellenféltől valaki? Addig üsd amíg mozog. Haljon meg minél többször, előbb utóbb elmegy a kedve figyeld meg. Nem amiatt mert te annyival ügyesebb vagy, hanem mert a csapata nagy valószínűséggel folyamatosan piszkálni fogja, lényegtelen mennyire durván. Te sem játszol szívesen, ha mindenki úgy gondolja csak káros hatással lehetsz a meccs végkifejletére. Persze oda kell figyelni, nehogy túlságosan is rápörögj egy adott ellenfélre, hiszen egyre kevesebb aranyat ér minden egyes kill után, a te vérdíjad pedig egyre magasabb, és könnyen lehetőséget adhatsz neki a feltámadásra ha egy óvatlan pillanatodban ő kap el. Ettől függetlenül soha nem ítélhet el téged senki azért, ha valakit 15-ödszörre is megölsz addig a pontig, amíg nem teszel nagyzoló vagy sértő megjegyzést. Akaratod érvényesítésének SOHA ne adj hangot, akármennyire is izzad a tenyered, hogy beírd: „Haha, noob, easy”. Mint jobb/több tapasztalattal rendelkező játékos igenis példát kell mutatnod, és nem alacsonyodhatsz le ilyen kicsinyes szintre. Visszatérve a demotiváláshoz. Ha előnyt tudtál kialakítani saját sávodon, érvényesítsd akaratodat társaid sávjain is, és amilyen gyorsan csak lehet döntsetek tornyokat/inhibitorokat. 20 perc alatti inhibitor döntés az esetek többségében győzelemmel ér véget. Nem hagyhatod, hogy az ellenfél levegőhöz jusson, folyamatosan neked kell irányítani, és őket arra kényszeríteni, hogy reagáljanak a döntéseitekre.

Wardok

Wardolj. Wardolj. Mindenki wardoljon. Oda is ahova nem kell. Tömjétek meg a pályát. Nem csak a support. Az is wardoljon akinek 20 felesleges aranya van. A Riot is a nemrég behozott trinketekkel is próbál mindenkit arra ösztönözni, hogy értékeljék az emberek, mekkora taktika fölényt jelent ha többet látsz a térképből mint ellenfeled. WAR-DOL-JÁL!

Végezetül, de nem utolsó sorban jöjjön a Meccs utáni szakasz (Endgame).

Nagyon fontosnak tartom, hogy szánjatok 3-4 percet minden meccs után, és maradjatok ott az End-game screenen. Ha a demotiválás módszerével sikerült nyerned, adj tanácsokat az ellenfelednek. Természetesen ügyelj arra, hogy ne lekezelően tedd mindezt. Emellett itt kanyarodnék vissza a játékba integrált szankcionálási rendszerre, a reportolási lehetőségre.

Ezúton is szeretnék mindenkit kérni, hogy ne nehezítsük meg a Riot munkáját azzal, hogy minden idiótaságért reportolunk valakit. Mindenki tegye a szívére a kezét, és aki lelkiismeret furdalás nélkül ki tudja mondani azt a sort: „Én még soha egyetlen játék alatt sem teljesítettem rosszul” az vendégem egy 4 gombócos fagyira édes tölcsérben. Ha egy társad folyamatosan szidott téged a meccs alatt, helyesen cselekedtél, ha akkor nem foglalkoztál ezzel, hiszen a te teljesítményedet rontotta volna csak ha megosztod a figyelmed. Itt a tökéletes alkalom, hogyan „bosszulhatod” ezt meg.

Kérlek bízzatok bennem, amikor azt mondom, hogy a Riot rendszere igenis működik! Többek között a Tribunal is! Egyszerűen túl sok a játékos, hogy egy teljesen jogos reportolás után annak közvetlenül hatása legyen, de úgy gondolom ha belegondoltok ti is belátjátok miért nem lehetséges ez. Ettől függetlenül a Riotosok energiát nem spórolva dolgoznak azon, hogy a játékosaikat megregulázzák, és a rosszak elnyerjék méltó büntetésüket. Segítsük munkájukat azzal, hogy ténylegesen csak indokolt esetben reportolunk, akkor viszont szánjuk rá azt a 2 percet és fogalmazzuk meg mi is volt pontosan a problémánk ellenfelünkkel vagy csapattársunkkal.

Mindemellett lehetőséged nyílik szemügyre venni a megszerzett gold mennyiséget, buildeket. Ebből is rengeteget lehet tanulni. Vesd össze mindig a saját statisztikáidat az ellenfél csapat azonos szerepkörében játszó játékoséval, és amennyi következtetést csak lehet vonj le belőle. Miért azokat vette amiket, miért játszott agresszíven vagy védekezően. Annak ellenére hogy a sávodon legyőzted, hogyan tudhatott mégis ennyi aranyra szert tenni, ha ennyi pénzelőnye volt mire költötte a maradékot, ennyivel több wardot vett volna?

Szeretném még felhívni a figyelmeteket arra, hogy érdemes naprakésznek lenni, és próbálgatni minden újítást. A Riot relatíve gyakran ad ki patchet a játékhoz, melynek tartalma immáron magyarul is mindig elérhető lesz számunkra. Ülj le, vagy üljetek le többen, és beszéljétek át a változtatásokat, adott esetben pedig implementáljátok azt eddig megszokott játékstílusotokba. A legkisebb figyelmetlenségnek is hatása lehet egy adott szituációra, ha mondjuk nem tudod jól felmérni, Jarvannak mennyi sebzése van 2-es szinten.

Én Arwyll voltam, merem remélni, hogy tudtam segíteni, ha csak egy kicsit is és nagyon szépen köszönöm, hogy elolvastátok!!!

Kérdésekkel és közvetítésekkel megtaláltok Facebookon itt: https://www.facebook.com/Arwyllstream

BandeSZ - 6 éve 2
Senpai *.*

zomgzje - 6 éve 3
Nagyon jó Cikk!

Köszönjük szépen! :)
Belépés