__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Képességek használata:
[Passzív] - Tailwind
Emlékszem azokra a szép időkre amikor season 3-ban még a Jannának is global passzívja volt.. sajnos manapság ez már nem így van. Viszont még mindig elég jól lehet hasznosítani, bár tudnod kell mi a pontos hatótávja az aurádnak. Nagyon jól jön ha menekülni kell egy vesztett teamfightból, vagy ha valakit el kell kapni. Légy mindig abban az irányban amerre a csapattársaid mozognak(!). Fontos még megjegyezni hogy a passzív képességre Janna másodlagos [W] képességének MS boostja is érvényes.
[Q] - Howling Gale
A két legfontosabb képesség közül az egyik, amely igazán meghatározza hogy kiből lesz igazán jó Janna játékos, vagy sem. Használata totál egyértelmű: [Q] lenyomására Janna pillanatnyi pozíciójából a kurzorod felé egy egyenesen irányított knockupot erősít fel pár másodpercig. Ha esetleg azonnal el akarod indítani ezt a hatást, akkor a [Q] ismételt lenyomásával ezt megteheted, azonban rövidebb lesz a CC ideje, illetve a képesség hatótávolsága is.
Tippek:
- Sose SPAMMELD ezt a képességedet. Viszonylag hosszú töltési idővel rendelkezik, és rettentő manaigényes is tud lenni.
- Ezzel a képességgel könnyen megszakíthatsz channeleket és dashokat. Ilyen például Fiddlesticks [W] és [R] képessége, Katarina [R] képessége, Alistar [W] képessége, Thresh használt [Q - Hook(!), és W - Lantern(!)] képessége, Jarvan IV [Q+E] kombója, Tristana [W] képessége, stb.
- Ha a bokorból helyezed le a tornádóidat, az ellenfél annak elindításáig azt nem fogja látni, ellenkező esetben igen, és számítani fog rá. (További megjegyzés: A wardolt bokorból sem látja az ellenfél a felerősödő tornádót. Hogy ez most egy hiba vagy sem, azt még nem tudom, de használjátok ki.)
- Fontos továbbá megjegyezni, hogy a képesség használható engage-re, disengage-re, vagy csak szimplán egy kis normál peelelésre is.
[W] - Zephyr
Janna legkönnyebb képessége. Passzívan (ha nincs rajta CD) akkor százalékosan megnöveli Janna MS-ét, így vele együtt a passzívja is kap némi boostot, illetve Janna képes keresztülhaladni az egységeken. Ha a képességét használja, ezek a bónuszok elvesznek, viszont egy ellenfél hőst lassít, és viszonylag kis mértékben sebez is.
Tippek:
- Ha el kell kapni egy ellenséges hőst, ez egy kitűnő képesség rá.
- Menekülés esetén NEM MINDIG a legjobb ezt a képességet használni, mert így a passzív bónuszod elveszhet, de sokszor ez szituáció függő, így érdemes ébernek maradni.
- Jó poke eszközzé válhat early és mid gameben is.
- Viszonylag elfogadható sebzéssel rendelkezik, így ezt kihasználva tradekben besegíthetsz.
- Kicsi a mana igénye az összes szinten (45), de lvl6 előtt még érdemes szem előtt tartani hogy milyen sűrűn használod.
[E] - Eye Of The Storm
Ez kifejezetten az egyik olyan képesség, amely Jannát igazán fantasztikussá teszi. Shieldet helyez pár másodpercig magára, vagy egy szövetséges hősre, amely sebzést fog fel, plusz megnöveli az adott karakter alap támadóerejét. (5. szinten pl. 50-el, ami egy plusz B.F. Sword-nek könyvelhető el.) Ha a shield megszakad, akkor minden bónusz azonnal megszűnik.
Tippek:
- Viszonylag közepes manaigénnyel rendelkezik, ezzel vigyázz.
- Meg kell tanulnod hogy mikor használd tökéletesen. Erre több módszer is van. Elsősorban akkor, ha a lanelési fázisban te magad pokeolni akarod az ellenfél AD Carry-ét vagy Supportját, ilyenkor szimpla AA-kal bődületes sebzést oszthatsz ki egy gyanútlan játékosra, aki nem nagyon fog törődni majd veled egy ideig. Második lehetőség pedig az, hogy a saját AD Carrydet védd a hasonló ellenséges próbálozásoktól. Nagyon fontos hogy a pokeoló ellenfél támadási animációját figyelembe vedd. Ha közelebb merészkedik a kelleténél, akkor valószínűleg pokera fog szakosodni. Amikor ezt te észreveszed, körülbelül 1 másodperced van, amíg az ellenfél hős sebzést ír rá a csapattársadra. (Golyó becsapódási ideje(!)) Ebben az esetben érdemes shieldet dobnod, és ha nagyon sokszor jól sikerül, akkor rengeteg nyűgtől, életerő veszteségtől szabadítod meg az ADC-t.
- Janna az a ritka karakter a játékban (a másik Bard), aki képességeivel be tudja védeni a szövetséges tornyokat is. Használd bölcsen.
[R] - Monsoon
Ismételten egy olyan skill, amely rettentően erős, viszont rengeteg gyakorlás és tapasztalat kell a helyes használatához. Janna a képesség elsütésekor minden ellenfelet hátra lök attól függően hogy milyen távolságra vannak tőle egy körön belül. A hátralökés után channelezésbe kezd, és pár másodpercig egy aurában masszívan regenerálja a szövetséges hősök életerejét.
Tippek:
- Egy jó Janna játékos életeket menthet és killeket is biztosíthat csapatának, viszont egy rossz Janna játékos teamfightokat, meccseket buktathat el ezzel.
- Az ultid képes ellenséges hősöket átlökni falakon, ha olyan pozícióban helyezkednek el.
- A képesség egy pillanatnyi CC, de így is úgy tud funkcionálni, akár a [Q] képességed. Dashokat, channeleket, és egyéb mást továbbra is könnyen likvidál, ha jó reflexeid vannak.
- A healelésedet meg tudják szakítani!
- A képesség helyes használatához a kulcs az időzítés és a pozicionálás.
Így remélem SOHA nem fogsz járni:
Egy kis trükk:
Janna shieldjét akár egy billentyű kombinációval is lehívhatod az adott csapattársaidra, ha normal castre van a spelled állítva. (Alapesetben a csapattársaidhoz F2,F3,F4, és F5 billentyű van hozzárendelve, ezt a [E] betű lenyomása után kombinálhatod, és így azonnal, céltévesztés nélkül alkalmazhatod a pajzsodat. Ez a beállításokban természetesen változtatható, és mindenki be tudja állítani ízlése szerint, így ez bizonyos esetekben nem csak kényelmes, de hasznos is lehet(!)
JANNA PATCH NOTES
(folyamatosan frissítve, V 5.22-től):
- V 6.6 patch:
E - (Janna shield)
Bónusz sebzés amíg kitart a pajzs:14/23/32/41/50⇒ 10/17,5/25/32,5/40 (Szerintem problémás nerf Janna early game erejére nézve.)
R – Monsoon
Bénítás időtartama:0,75 másodperc⇒ 0,5 másodperc
------
- V 5.22 patch: Alap mana regeneráció 9-ről 11.5-re növekedett.
Kiket kaphatsz magad ellen botlanen?
Akit Janna counterel:
Tahm Kench
Early game: Poke potenciálotok körülbelül ugyan akkora, ha ügyes vagy nem tud az ADC-hez nyúlni.
Mid game: Az ulti channelje szakítható. Ha szökni próbálna, lehetőséged van utolérni. Sose engedd túl közel.
Late game: Kitűnően countereled teamfightokban mind az ultiddal, mind pedig a [Q] képességeddel.
Counteritemek:
Braum
Early game: Könnyen dodge-olható [Q] képesség, és ne engedd közel. Továbbiakban pokeold.
Mid game: Sose használd el a [Q]-dat, ha a pajzsa épp aktív. Az ugrását meg tudod szakítani, ultival akár a carrytől is elfújhatod. (Sajátodtól és ellenfelétől egyaránt.)
Late game: Kerüld a szűk helyeket.
Counteritemek:
Alistar
Early game: Talán az egyik legkönnyebb lanebeli ellenfél. Punish him.
Mid game: Minden próbálkozását keményen tudod büntetni.
Late game: Tartsd távol, és peeleld le. Te vagy a legnagyobb countere.
Counteritemek:
Leona
Early game: Ha tartod vele a távolságot, és megszakítod a dashjait, nyert ügy.
Mid game: Az ultija problémákat okozhat amíg nincs meg a Solarid. Addig is használd nyugodtan a Monsoon-t vészhelyzet esetén.
Late game: Mivel elég tankos, helyezd a hangsúlyt a peelelésre. Ha ügyes vagy, akkor nem lesz nehéz dolgod.
Counteritemek: (Mivel egy jobb Leona véleményem szerint nem nagyon szokott annyira HP-t stackelni, ezért a Liandryt kihagytam.)
Fiddlesticks
Early game: A silence és a fear fejfájást okozhat, minden más próbálkozását keményen tudod büntetni.
Mid game: WARDOLJ. Sosem lehet tudni honnan ultizik be, és tesz ártalmatlanná egyszerre 2 embert is.
Late game: Valószínűleg AP-t fog stackelni, szóval a Monsoont tartogasd a kombójára. Több dolgod nem nagyon lesz.
Counteritemek: (Többnyire egy Mikael elég is rá. Ne felejtsd el használni.)
Taric
Early game: Mint minden tanknál, itt is tartsd a távolságot és pokeolj. Sajnos a sustainja jobb lehet a tiednél.
Mid game: Érdemes AP-t stackelni, hogy hatásosabb legyél nála a teamfightokban. Várd meg amíg az Ultija CD-re megy.
Late game: Védd minden csapattársadat a stunjától. Több problémát nem nagyon fog okozni ezen kívül.
Counteritemek:
Akik Jannával egy szinten vannak, esetleg veszélyesek lehetnek, ha nem játszol jól:
Bard
Early game: Körülbelül ugyanolyan poke-al és sustainnal rendelkezik mint te. Skill matchup.
Mid game: Kerüld a stunt, és a csapattársait tartsd távol a portáljától.
Late game: Az ultija ugyanolyan veszélyes (és elrontható) mint a tied. Mutasd meg hogy te jobban tudod használni. Ne hagyd hogy több csapattársát is le tudja ultizni, próbáld meg kifújni őket belőle, ha megengedheted magadnak.
Counteritemek:
Soraka
Early game: Mindenképp légy vele agresszív. Ki kell sustainelni, és kerüld a [Q] és [E] képességét.
Mid game: Akárkit felhealel akit akar. Ha szükséges, akkor védd te is a Carryeidet, de ügyelj rá hogy ő is kapjon ném i CC-t. Bizonyos esetekben fókusz tárgya is lehet Soraka, ha a healjétől senkihez nem tudtok nyúlni.
Late game: A játék ezen szakaszát sose érd el ellene. Gondolom nem kell részletezni hogy miért.
Counteritemek:
Counterspell(!):
Thresh
Early game: Viszonylag könnyű vele tradelni. A te shieldedből érkező damage valamivel nagyobb mint a chargeolt [E] képessége. Harassold mindenképp. Wardold a bokrokat, nehogy meglepetésszerűen behookoljon valakit.
Mid game: Valamivel nehezebb dolgod lesz, de a magic damage-el még mindig nem nagyon tud mit kezdeni. A hook dashait és a lanternjét mindig meg tudod szakítani egy jól elhelyett [Q]-val, vagy a Monsoon-al.
Late game: Tartsd minél távolabb. Extrém tankos, ezért szükséged lesz arra hogy peeleld a csapatod.
Counteritemek:
Karma
Early game: Valamivel jobb pokeja van mint neked. Ha viszont sikerül dodgeolni azt, nem lesz nehéz. Ha megszalad, akkor mindenképp játszatok biztonságosan, és vigyázzatok hogy ne kapjon túl sok assistot. A Karmák nagy része AP.
Mid game: Az empowered shieldje nem hasznosabb mint a te shielded vagy ultid. Hasznosabb vagy a csapatod számára.
Late game: Tartsd távol a carryktől, és saját csapatától, ezután könnyű célpont.
Counteritemek:
Blitzcrank
Early game: Vigyázz a hookokkal, és wardolj. Ezen kívül nagyon könnyen harassolható.
Mid game: Tartsd távol, és lehetőleg kapjon minimum egy CC-t ha megindul felétek.
Late game: Sose engedd közel. Tényleg. Komolyan.
Counteritemek: (Ezt nehéz lesz használni, de tudja counterelni a hookokat, ha jó reflexeid vannak!)
Semmiképpen ne pickelj Jannát, ha ezek ellen mész:
Annie
Early game: Csakis akkor harassolható AA-kal, ha a molten shield CD-n van. Ez sajnos ritka eset. Kerüld a CC-jét, és lvl6 előtti burstöket.
Mid game: Ha megfog több embert is a csapatodból (Flash Tibbers Combo), akkor mindenképp lökd távol amilyen gyorsan csak lehet! A Q-ja szépen lekövethető hogy kin fog landolni, így azt a játékost mindig shieldeld!
Late game: Az előzőekben leírt továbbra is érvényes. Ha meghalsz egy teamfightban, és az Annie megöl valakit, vagy csinál stunt több mint 2 emberre, a teamfight bukott.
Counteritemek:
Sona
Early game: Nagyon agresszív poke-al rendelkezik, és jó sustainje van. A kulcs a kimanáztatás, és a pozicionálás. A Q-ja range-ét tudnod kell, így ha te pokeolsz nagyjából be kell lőnöd azt a távolságot ahol csak téged kap el ez a képessége, és az AD Carrydet nem. Ha ezt sokszor megcsinálod, megkönnyítheted a laned, de ne légy túl ostoba sem hogy lesebeztesd magad.
Mid game: Az ultija csúnya tud lenni, de nem lehetetlen counterelni a tieddel. Továbbra is messze jobb sustainje van nálad, ezért néha fókusz tárgyává is válhat.
Late game: Ez az a szakasz, ahol egy szinten vagy vele. Innentől skill matchupnak is mondható.
Counteritemek:
Nami
Early game: Hihetetlenül jól harassol, és szinte kegyetlen sustainje van, minden egyes próbálkozását próbáld leshieldelni! [Q] képességét kerüld, amennyire csak lehet!
Mid game: Sose teamfightoljatok szűk helyeken! Egy Nami ulti fatális is lehet rátok nézve.
Late game: Egyértelműen védd a csapattársaid, és hagyatkozz a képességeidre. Ha sikerül ellene nyerned, akkor piszok nagy szerencséd van.
Counteritemek:
Lulu
Early game: Szinte majdnem ugyanolyan képességekkel rendelkeztek. Több manát fogyaszt, így a játék korai szakaszában ez egy skill matchup.
Mid game: Az ultija nagyon hasznos hogy megmentse a csapattársait. Próbáld távol tartani, és lehetőleg védd le minden pokeját, és CC-jét.
Late game: Védd a carry-t, peelelj és pokeolj. Ő is ugyanígy fog tenni, de sajnos a te károdra valamivel hasznosabb lesz. Sose érj ebbe a szakaszba ellene.
Counteritemek:
Morgana
Early game: Ha dodgeolod a [Q] képességét, valamivel könnyebb dolgod van. Ha agresszívan [W]-re épít, és pokeol, akkor mindenképp shieldelj. Harassolni, azt érdemes akin nincs shield.
Mid game: Itt kezdődik a baj. Minden egyes csapattársadat, amelyet elkap a [Q]-val shieldelj, mert nagy valószínűséggel jönni fog rá a follow up.
Late game: Az ultiját countereled, ha shield nélkül elfújod. Ha fent marad a shield, akkor menjetek ki a range-ből vagy mind meghaltok helyben.
Counteritemek:
Zyra
Early game: Nagyon jó utility-vel rendelkezik, és totál kizoneol a laneről. Tower alól ne mozdulj. A passzív képességét mindenképp tarts szem előtt mert ha meghal, akkor magával ránthat valakit. Ilyenkor jól jön egy shield.
Mid game: Shieldeld azt, akit eltalál a rootja. A Carry-k egyértelműen prioritást kapnak ebben.
Late game: Gyomláld ki a virágjait amilyen gyorsan csak lehet, és kerüld el hogy többen az ultijába sétáljatok!
Counteritemek:
AD Carry győzelmi ráta 5v5 ranked meccseken (Season 6 Spring):
(A lista jelenleg Urgotot és Jhint nem tartalmazza!)
Vayne - 59,57%
Tristana - 29,3%
Jinx - 48,15%
Lucian - 60%
Miss Fortune - 68,75%
Ezreal - 71,43%
Caitlyn - 57,89%
Kalista - 66,66%
Sivir - 28,57%
Graves - 46,15%
Draven - 57,14%
Ashe - 16,67%
Corki - 75%
Twitch - 20%
Varus - 25%
(Forrás: lolking.net) - A jelenlegi duo synergy megtekinthető itt!
Wardolás(!):
Early Agresszív pink ward:
Amint már korábban leírtam, a standard 3 poti 1 gold item kezdés helyett alkalmazhatjuk az alábbi agresszív wardolást (1 pink, 1 support item, 1 poti). A játék kezdeti szakaszában a következő helyekre wardolhatunk, még mielőtt a minionok megindulnak:
Kék oldal:
Piros oldal:
FONTOS: Ha az ellenséges csapatból közvetlen rálátásod van valakire a ward lehelyezésekor, akkor ezt a dolgot mindenképp szakítsd meg, és térj vissza a pozíciódra, mert rögtön kiszedik azt!
SPECIÁLIS EXTRÉM PINK RUSH
A fent lévő rush taktikát csakis hosszú gyakorlás után ajánlom mindenkinek. Mivel kevés idő áll a rendelkezésedre a játék elején, ezért azonnal a top lane felső bokorhoz, (kék oldal kezdőből) vagy a bot lane alsó bokorhoz (piros oldal kezdőből) kell sietned. Amint a red buffnál vagy fontos, hogy egy trinkettel előre scoutolj a falon keresztül, hátha a jungler ott kezd. Ha ott kezdene, egyszerűen térj vissza a lanedre. Ha nem, akkor SZOROSAN a bokor jobb (vagy bal a másik oldalon) széléhez sietve próbáld meg a fent feltüntetett módon elhelyezni egy pinket. Lehetőleg a célbokor legszélére célozz, így a legkisebb az esélye annak, hogy a tower látótávjába kerülsz. Ha nagyon ügyes vagy, akkor körülbelül a 15.-20. percig az a pink ward ott marad, és segíted a csapattársaidat egy kis extra rálátással. (Nagyon figyelj a közelben lévő ellenséges hősökre! Ha lebuksz azonnal menj el onnan, amilyen gyorsan csak lehet!)
WARDOLÁS A MAPON:
(A képért külön köszönet a képben is feltüntetett =ADK= Gaming Community-nek!)
Rózsaszín karika: Pink ward elhelyése, szituációtól függően.
Sárga karika: Alap wardolási helyek. A csapatod pozíciójától függően kell ezeket a helyeket wardolnod.
Piros karika: Helyek, amelyekre érdemes odafigyelni, teamfightok helyszínei lehetnek többnyire.
Kék karika: Azok az objektumok, amely fölött kontrollt kell tartanod a csapatoddal.
Szép Janna playek(!):
Utószó:
Köszönöm, hogy elolvastátok a Tempest Guide-ot Jannához! Remélem kedvet kaptatok a kipróbálásához, és hasznos/haszontalan információval tudtam gyarapítani a tudásotokat! Sok sikert, és jó játékot!
TOVÁBBI ÉSZREVÉTELEKET, VISSZAJELZÉST, ÉS KRITIKÁT SZÍVESEN VÁROK!