A SoloQ rejtélyei: Hogyan és milyen feltételek alapján jussunk magasabb szintre?

Írta GloriousNorva, Kategória: Egyéb
2015-02-21 15:17

A ranked soloQ a kezdetek óta kihívást jelentett minden egyes játékos számára. Akik most a legjobbak közé tartoznak, egykor ők is voltak olyan szinten, amin most már egymás között is csak nevetnek. Senki, de senki se gondolja azt, hogy a legjobbak is rögtön a ranglétra legtetején kezdték. De mi juttatta el őket a Diamondig, Masterig, Challengerig? Milyen trükkök, pickek és feltételek mellett jutottak el ilyen magas szintre?

Mielőtt belekezdenék az egészbe és mielőtt TI is belekezdenétek a cikk olvasásába:

EZ NEM A 10 PARANCSOLAT!

Senkit nem kötelezek arra, hogy végigolvassa, de arra sem, hogy az itt leírtakat kövesse. Csupán egy kisebb útmutató ahhoz, hogy tisztábban lássatok és ésszerűbben gondolkozzatok. Ettől NEM fogtok jobban játszani és azt sem ígérem, hogy Bronze 5-ből hirtelen Challengerek lesztek, azt viszont megígérhetem, hogy másképpen fogtok gondolkozni(remélhetőleg pozitívabban), másképpen fogjátok látni a játék mechanizmusát illetve a döntéshozási lehetőségeitek megsokszorozódnak. Ezek pedig elengedhetetlen dolgok ahhoz, hogy egyáltalán magasabb szintre kerüljetek. AMATŐR, NEM VÉRPROFI JÁTÉKOSOKNAK írt cikk. Kritikákat és véleményeket továbbra is elfogadok.

1. A mentalitás


Ha már a játék kezdeti szakaszában(tehát nagyjából a lobbyban)úgy állsz hozzá az egész kérdéshez, hogy "I dont care, I will go mid", akkor már búcsút is mondhatsz annak, hogy egyáltalán feljebb juss a ranglétrán, bármennyire is tryhardolsz. Ennek szimplán az az oka, hogy már tudatosan beprogramoztad magadnak azt, hogy veszíteni fogtok, mivel nem játszhatsz ott, ahol Te a legjobbnak érzed magad. Ebből pedig az következik, hogy ha a csapattársad egy kicsikét is hibázik, rögtön elkezded flamelni, aminek pedig mindannyian jól tudjuk, mi a végeredménye: "ff20 plz, or im afk", de megesik az is, hogy 17. perc után megkapjuk a gyönyörű, szép, piros feliratot: DEFEAT. És persze hozzátenném, hogy a saját hibáidat ilyenkor nem is mérlegeled, hiszen Téged már alapból nem érdekel ez a meccs a játék kezdeti szakasza óta.
Mindenkiből(még olykor belőlem is) előjön persze az, hogy "ha bezzeg Én mentem volna arra a lanere, ahol a legjobb vagyok, akkor simán megnyerjük ezt a meccset, mert le tudtam volna hozni." De nem lehet minden meccset megnyerni. És ha arra a lanere kerülsz, ahol a legrosszabb vagy, akkor két dolgot tehetsz: vagy megtanulsz játszani közepes szinten azzal a roleval is, vagy pedig minden egyes ilyen szituációban az alt+f4 billentyűkombinációt választod.

2. Helyes szerep(role) megválasztása


Legyünk őszinték egymással: Akár Fakerről, akár MadLife-ról van szó, NINCS olyan ember, aki mind az 5 szerepben TÖKÉLETESEN tud játszani, viszont van olyan, aki legalább kettőt olyan szinten elsajátít, hogy 100%-osan tudja mi a dolga, mikor, hol a helye, milyen callokba tud, illetve kell belemennie stb. Javaslom tehát legalább 2 szerep mainelését, a maradék kettőn pedig megtanulni úgy játszani, hogy azért tudd, hogy mi a dolgod. Maradt tehát egy role, ahol nem igazán szuperálsz úgy, ahogy kéne. Arra pedig nagyon kicsi az esély, hogy ott kelljen játszanod, ahol a legrosszabb vagy. Kivéve persze a supportot, mert gyakran előfordul, hogy last pick vagy és a soloQ nem hivatalos szabályzata alapján: aki last pick, az lesz a support. Aki last pick, annak van a legkevesebb joga a lobbyban. Ugye ismerős? Szóval ha lehetséges, akkor a support szerepeljen azon 4 szerep között, amikkel azért tudsz játszani. Én speciel mid-support main vagyok azóta, amióta játszom. Időközben beleszerettem a junglebe is, illetve rájöttem, hogy junglerként(hasonlóan a midhez) elég sok helyen tudok segíteni a csapattársaimnak, és topon is megtanultam legalább 4 championnal játszani. Így maradt az AD Carry, ahol azért tudok játszani(Vayne mechanics), viszont mégsem olyan szinten, mint mondjuk miden vagy supportként. Tehát ha bot lanere kell mennem, akkor marad a support, így nem kell olyan szerepben játszanom, ahol a legrosszabbnak mondhatom magam. Ha pedig mégis, akkor eldöntöm még a lobbyban, hogy vállalom a kihívást és jöhet a "Time for Reckoning!", ezzel is fejlődök abban a szerepben, ahol a legrosszabbnak mondhatom magamat a többihez képest, vagy pedig megnyomom az alt+f4 gombkombinációkat, mert úgy érzem: nincs felesleges 20 percem arra, hogy flamer brigáddal szenvedjek. Ahol pedig nincs normális kommunikáció, az már 90%-ban veszett meccs. Erre persze már a lobbyban fény derül, hogy mi a helyzet a mentalitással. Emlékeztek még az első pontra ugye? Remélem is! :)

3. Csapatkompozíció megválasztása


A megfelelő kommunikáció mellett a játék egyik legfontosabb szerepét a csapatkompozíciók helyes megválasztása tölti be.
Öt különböző kompozíciót különböztetünk meg egymástól: Poke, AoE(Area of Effect - Területre ható effekt), Pick(vagy fogalmazhatnánk úgy is, hogy target burst), Protect illetve Push. Mivel soloQ-ról beszélünk, ezért egyértelmű, hogy nehéz elérnünk azt, hogy megfelelő csapatkompozíciót összeállítsunk, noha saját magunk szempontjából mindig el tudjuk dönteni azt, hogy miben akarjuk erősíteni csapattársainkat.

Meg akarjuk védeni az AD Carryt? Protect The AD Carry comp, minél több tank és CC biztosítása egyetlen AD Carryre helyezve a bizalmat. Előnye, hogy szinte lehetetlen az AD Carry közelébe férkőzni megfelelő championok megválasztása esetén. Hátránya, hogy ha viszont megölik az AD Carryt, onnantól kezdve nincs senki a csapatban, aki megfelelő mennyiségű sebzést tudna kiosztani, így a teamfightot könnyen elbukhatjátok. Mellesleg ehhez szükség van egy jó AD Carryre is, és mivel ez soloQ, ezért ezt a kompozíciót nem igazán lehet kivitelezni.

Hirtelen hatalmas sebzést akarunk kiosztani egyetlen targetre? Egy assassin(merénylő, bérgyilkos) elegendő erre a feladatra(lásd Zed, Kha Zix, Kassadin, Fizz stb). Előnyük, hogy alig két másodperc sem kell nekik ahhoz, hogy eltakarítsák a megfelelő célpontokat, általában mobilisek, nehéz őket gankelni és viszonylag könnyű velük a lanek közötti roamolás, így könnyedén snowballolhatók. Hátrányuk, hogy amilyen gyorsan kiszedik a targetet, olyan gyorsan meg tudnak halni ők is, a CC pedig nagy ellenfelük, early gameben viszonylag könnyű célpontoknak számítanak, közelharcosok, nem feltétlenül teamfight orientáltak, és ha teamfightra kerülne sor, akkor mindig figyelmesnek kell lenniük, hogy mikor kerül pozíción kívül bármelyik carry az ellenfél csapatából. Egyetlen target eltávolítására ők a legmegfelelőbbek, viszont abszolút nem függnek a csapattól.
A másik kategória a burst kompozíción belül a mágusok. Noha ők is képesek hirtelen mennyiségű sebzés kiosztására, általában nem mobilisek, viszont sok esetben rendelkeznek kábítással, bénítással és nem melee, hanem ranged típusú az autoattackjuk. Egy jó mágus(mint például Orianna) lategameben irtózatos mennyiségű sebzés kiosztására képes, emellett csapattámogató is, és a legtöbb csapatkompozícióba megfelelően el lehet hozni. Hátrányuk, hogy jóval később skálázódnak, mint a merénylők, nehezebb velük snowballolni, roamolási képességeik korlátozottabbak, de ha még sikerül is nekik, nem biztos, hogy rendelkeznek elegendő mennyiségű sebzéssel a targetek eltávolításához, így kisebb az esély arra, hogy előnyhöz juttassuk csapattársainkat. ÁLTALÁBAN fontosabb a nagy mennyiségű farm begyűjtése velük, mivel ettől lesznek erősebbek. Ezzel ellentétben egy merénylő hamarabb képes killekhez jutni, ami persze nem üti ki a farm fontosságát.

Területre ható effekttel szeretnénk támogatni a csapattársainkat, ami általában nagy mennyiségű Crowd control effekthez vezet? Ha már kettő van a csapatban, az hatalmas előnyhöz juttat titeket lategame szempontjából(például egy Leona és Amumu stun kombó nem pont a legkellemesebb). Előnyük, hogy általában rengeteg kábítással rendelkeznek, szuper tankosak, teamfightban nem célszerű őket fókuszolni. Hátrányaik: megfelelő helyezkedés és megfelelő fókusz, jól összpontosított ultik és képességek használata, kis mennyiségű sebzéssel rendelkeznek és nagyon figyelni kell arra, hogy mikor a legmegfelelőbb képességeik elhasználása. Egyetlen hiba, és buktátok a teamfightot, hiszen általában ők a frontline, rajtuk múlik a kezdeményezés. Rossz kezdeményezés = vesztett teamfight.

Szeretnénk minél jobban legyengíteni az ellenfél csapatát minden egyes harc kezdeményezése előtt? Akkor hozzunk poke championt. Előnyük, hogy a játék elején-közepén akkora előnyre lehet velük szert tenni, hogy az ellenfelet szinte ellehetetlenítik attól, hogy comebackeljenek. Laning phaseben iszonyatosan idegesítőek, és minden egyes tradet általában ők nyernek. Összetételükben erősebbek, mint a burst csapatkompozíciók, mert megfelelő pokeolás esetén nincs lehetőségük a burstereknek arra, hogy hatalmas sebzésüket kamatoztatni tudják. Teamfightok kezdeményezése előtt megfelelő pokeolás esetén egyszerűbb velük hazaküldeni az ellenfelet, ami objektív előnyhöz juttat minket. Hátrányuk, hogy ÁLTALÁBAN lategamere elveszítik erősségüket. Ennek oka az, hogy az ellenfél megfelelő mennyiségű mágikus ellenállást és páncélzatot vesz ezen képességek levédésére(persze ha van eszük). Nagy ellenfeleik a területre ható sebzéssel rendelkező bajnokok és a rengeteg kábítás. Megfelelő kábítás és initiate esetén nincs esélyük arra, hogy pokeolgassanak. A bursterek pedig megfelelő frontlineval lategamere felerősödnek eléggé arra, hogy még azelőtt eltávolítsák a pokereket, mielőtt azok pokeolni tudnának.

A pusher championok pedig az igazi soloQ megszállottaknak javasolt pickek. Ők tényleg semmi mást nem csinálnak, csak pusholnak, pusholnak, pusholnak. Nem érdekli őket a csapat másik 4 tagja, csak mennek, és nézik, hogy melyik tornyot lehet ledönteni. Aki elég ügyes, az LEGALÁBB egyetlen embert ki tud vonni a teamfightokból, de a soloQ aranyszabályait ismervén: HA meglátsz egy pushert, az EGÉSZ csapatnak utána kell mennie. Megfelelő wardolás esetén pedig van időd arra, hogy elmenekülj. Előnyük az, hogy NAGYON IDEGESÍTŐEK, nem lehet őket fókuszon kívül hagyni, mert ha mégis, annak az lesz az eredménye, hogy probléma nélkül elvisznek egy inhibitort. Viszonylag nagy sebzéssel rendelkeznek, de bizonyos esetekben elég tankosok ahhoz, hogy ne oneshotolják őket. Hátrányuk, hogy a pusholásnak köszönhetően könnyen gankelhetők, a játék korai szakaszában általában jóval gyengébbek az átlagnál(például Nasus) és ha elveszítik a játék korai szakaszát, akkor az előnyük konkrétan a hátrányukká válik: esélytelen, hogy egy hátránnyal rendelkező pusher pusholni tudjon, mivel túl gyenge ahhoz, az ellenfél csapata pusher bajnok nélkül pedig elvitt már 5 tornyot a korai előny megszerzése végett.

A felsorolt championok és szituációk természetesen csak példák voltak. Ez csak egy kis ismertetés volt bizonyos csapatkompozíciókról. Érdemes tehát eldönteni, hogy mire és miért pickelünk, mikor melyik stílusú kompozíció állná meg a helyét, early-mid vagy lategamere épülünk inkább, nem pedig ész nélkül belockolni egy championt. Ez is egy megtehető lépés, mert ezzel is lehet nyerni(feltéve ha Diamond smurf vagy és bronzból Diamondig húzol egy accountot, de egy diamond smurf nem fogja ezt végigolvasni) de egy jól felépített csapatkompozícióval több esély van arra, hogy meccset nyerjetek. Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy mit szeretne.

4. Kommunikáció, csapatszellem, pozitivitás


Szokták mondani: néma embernek anyja sem érti a szavát. Amíg végig csöndben ülsz és várod, hogy a sült galamb a szádba repüljön, ne várd el, hogy a csapatod fog is cselekedni. Ha van egy elképzelésed, OSZD MEG A TÖBBIEKKEL! Amíg nem osztod meg, addig mindenki a saját elképzelése alapján fog cselekedni. SoloQ ide vagy oda, mindenhova kell egy csapatkapitány. Mutassatok Nekem olyan csapatjátékot, ahol nincs szükség csapatkapitányra. Én még nem találkoztam ilyennel. Ha pedig azt veszed észre, hogy a csapatból mindenki néma(vagy ha nem is, akkor épp flamelésre koncentrál), akkor kezdd el irányítani őket. Hidd el Nekem, ha jó ötlettel rukkolsz elő, akkor követni fogják. Tudni fogják, hogy TE vagy az alfa hím, a vezér, aki magasabb IQ-val rendelkezik, mint a többi, ráadásul jó ötletei is vannak. Persze amíg leragadsz a "noob mid, report for feed, report for afk" fajta kommunikációnál, ne várj csodát. A játékban mindig van egy holtfázis, amikor van lehetőséged nagyobb mennyiségű, összeszedett szövegek megírására is. Ilyen például az, amikor kimész a saját lanedre, vagy épp egy objektív felé közeledsz a kezdődről. Az is elég, ha megpróbálod kulcsszavakba foglalni és minél rövidebbre fogni a dolgot "guys, drag 40s, then grp for bot". Érteni fogják, hogy dragonozni akarsz, utána pedig ha nem alakulna ki teamfight, bot lanet szeretnéd pusholni, mert látod, hogy van rá lehetőségetek(a minimap sokat árulkodik, használd egészséggel). Ha esetleg nem így cselekednének, akkor a következő callnál próbáld meg erőteljesebben sugallni feléjük, hogy a Te ötleted nyerő, és így kell cselekednetek. "Guys, please, after dragon, group for mid and start to siege, then teamfight". Hosszabb szöveg, de mivel ott van a "please" kérőszó, elképzelhető, hogy ha NEM flamelted le őket az előző call failja után(mert tegyük fel meghaltál), valószínűleg hallgatni fognak rád. Ha nem, akkor egyszerűen olyan csapatot fogtál ki, akik egyszerűen nem akarnak nyerni, és nem azért, mert rossz képességű játékosok, szimplán úgy álltak hozzá a meccshez, hogy nem érdekli őket. Itt pedig egyetlen lehetőséged van: magadra hagyatkozol és megpróbálkozol más úton megnyerni a játékot sokkal nehezebb módszereket alkalmazva.(Itt jöhet szóba az, hogy milyen csapatkompozícióra építesz, és milyen lehetőségek tárulkoznak ki előtted).
Ha esetleg Te lennél az, aki hibázik(mert ilyen is előfordul), és netalán flame warra kerülne sor, akkor két dolgot tehetsz: Tab gomb -> kis üzenet ikonra kattint -> Szép munka volt! vagy pedig szimplán elnézést kérsz: "Sry, that was my bad" még mielőtt a flamewar kialakulna. DE SEMMIKÉPP SEM CSATLAKOZOL a csetepatéba, mert akkor már el is döntötted a meccs kimenetelét. Legegyszerűbb ilyenkor az, hogy 1-2 percig muteolod a flamelő csapattársat, és ha megnyugodtak a kedélyek, akkor leszeded róla a tiltást, hogy azért mégis követni tudd az esetleg zseniálisnak készülődő ötletét. Ha észreveszi, hogy igazából nem érdekel téged a véleménye, akkor egy idő után nem is fog veled foglalkozni. Azonban ha Te meg akarod mondani az igazadat, és nem vagy 20/2/5-ben hogy egyedül is le tudd hozni a meccset egy jó döntés következtében, akkor abból további flamelések lesznek, amit a "get cancer" illetve "im afk" mondatok fognak követni. Mi is volt az eredeti célod? Feljebb jutni. Nos, az utóbbi kommunikációs példával be is bizonyítottad magadnak, hogy nem fogsz feljebb jutni.
Sokszor nem elég az, hogy az ember pingelget, mert azt nem mindig veszik figyelembe. Akik pedig csettől való megvonással vannak megáldva, azoknak őszinte részvétem, mert nagyon jól kell időzíteniük, hogy mikor használják fel a fennmaradó üzeneteiket. És hát persze biztos ennek is megvolt az oka..:-))

5.Végszó


Köszönöm annak, aki időt szánt arra, hogy végigolvassa ezt az egészet. Én erősen bízom benne, hogy mindannyian rengeteg, friss és használható információval gazdagodtatok az olvasottak után. Szóval kívánok sok sikert a játékaitokhoz és jegyezzetek meg egy nagyon fontos dolgot: soha ne adjátok fel! Ő is elérte a Diamondot, mert nem adta fel! Szóval ki lesz a következő Diamond? :)


Hozzászólások (3)

Jelentkezz be az oldalra, hogy írhass hozzászólást!

toth.david.750 - 5 éve 1
Szia!

Nagyon okos és értelmes bejegyzést írtál, amit a magam nevében biztos, de szerintem több (sok) játékos nevében is NAGYON szépen köszönök!

Köszönöm azt, hogy nem egy halom szemetet írtál ide, hanem első sorban a hozzáállást, ami sokunkban meg van, viszont mindig viaskodik bennünk a játék alatt, "hiszen ez "csak game", de még is komolyan kell venni" hm... Tényleg szívből szóltál, remélem több ember is fogja értékelni ezt, hiszen egy igényes és őszinte rovatot olvashattunk tőled és kívánom, ne utoljára! ;)

GL&HF :P :D

GloriousNorva - 5 éve 2
Örülök, hogy tetszett, köszönöm a véleményed.
Ha érdekel, a közeljövőben lesz még folytatása.

Viperov - 5 éve 3
Ha őt nem is, engem kifejezetten érdekelne, sokk olyan dolgot mondtál amit mér tudtam, de kellemes volt olvasni+ volt ahol segitetél jobb álláspontot foglalni. Köszönöm szépen.
Belépés