Meghalt a meta - Éljen a meta

Írta BK201, Kategória: E-sport
2014-08-14 20:46

Mi lenne, ha a meta tényleg megváltozna?

A 11. héten, a játékosok és az elemzők is értetlenül álltak a Fnatic új csapatának kompozíciója előtt. Sokan úgy gondolták, hogy ezzel eldobták maguktól a lehetőséget a nyerésre, viszont a Fnatic stratégiája ennél sokkal mélyebb jelentéssel bírt. Valami olyasmit mutattak, ami a League of Legendsben nem megszokott.

Vajon mi folyik itt, és hogyan fogja befolyásolni a jelenlegi metát?

VÁLTOZATOS SZEREPEK

A Dotába nincs olyan mértékű kötöttség mint a League of Legendsben. Míg a Riot játékában mi használjuk a Top, jungle, mid, adc és support elnevezést, a Dota 1,2,3,4 és 5 jelzőket használja. Nincs közvetlen párhuzam a két rendeszer között. Minél kisebb a szám annál több farmra van szüksége. Gyakran ez azt is jelenti, hogy minél kisebb a szám, annál nagyobb szüksége van az adott bajnoknak a pénzre, hogy sikeres legyen. Példa képpen egy összehasonlítás:


1. Tristana - ADC bot
2. Ahri - mid
3. Mundo - top
4. Elise - jungle
5. Morgana - support


Tristana egy olyan "hyper-carry" aki a játék vége felé erősödik és a játék elején sok más bajnokkal szemben hátrányban van. Ezért fontos számára, hogy minél több miniont öljön. Ahri egy olyan "assassin" karakter aki a játék közepe táján ragyog csak igazán, ezért fontos, hogy a második helyen álljon. Ők ketten az elsődleges "dagame-dealer"-ek azaz ők sebeznek a legtöbbet és ezért fontos, hogy minél hamarabb felerősödjenek. Morgana viszonylag ütőképes és nem nagyon lesz már hatékonyabb, ha befejezte a "Frost Queen’s Claim" és " Zhonya’s Hourglass" tárgyakat. Elise hatékonyan tudja segíteni a csapatát kevés tárgyal is.

Ezek a szerepek változhatnak, ha egy Ryzehoz hasonló bajnokról beszélünk:

1. Ryze - mid
2. Sivir - ADC bot
3. Evelynn - jungle
4. Karma - support
5. Zac - top


Ebben az összeállításban Ryze (egy ability bajnok) a "hard carry", tehát az elsődleges "damage-dealer", Sivir a második helyen a játék közepén kezd erősödni. Evelynn és Karma könnyebben tud sebzésre építeni mint Zac, és ezért fontos, hogy a csapat több farmot adjon nekik(mint Zacnek). Ez a számrendszer nem működik bizonyos bajnokokkal. Példaként Jarvant lehet építeni sebzésre vagy védelemre tehát ő lehet 2. vagy 3. helyen, de 4. vagy 5.-en is.

KÉTSZERES FENYEGETÉS

Vessünk egy pillantást a Fnatic csapatára a 11. hétről, amit a Roccat ellen vetett be.

Papíron ez elég furán néz ki:
  • Blitzcrank - top (sOAZ)
  • Elise - jungle (Cyanide)
  • Kassadin - mid (xPeke)
  • Vayne - ADC bot (Rekkles)
  • Morgana - support (Yellowstar)

A számrendszer szerint így néz ki:

1. Vayne - ADC bot (Rekkles)
2. Kassadin - mid (xPeke)
3. Elise - jungle / roaming (Cyanide)
4. Morgana - top (Yellowstar)
5. Blitzcrank - jungle / roaming (sOAZ)

Két supportal, rengetek "hard CC-vel" (hard crowd control azaz "tömegirányítás" (stunn,root,slow etc etc.)) Morgana átlagban a 2. vagy az 5. helyen van, mivel ő általában support (támogató) vagy "mid laner" (középső sáv) carry. Itt egy kép miként álltak a dolgok 7. perc 24. másodpercekor.


Morgana akit nagyon nehéz megölni (még 1v2ben is) óvatosan játszott és lassan farmolt a "top lanen"(felső), míg Kassadin és Vayne kitartóan farmolt a lanejükön 1v1.


A "junglernek" (aki az erdőben rohangál) álltalában kevesebb farm szükséges mint egy "toposnak" viszont most Morgana (4.) és Elise (3.) helyen állt.
A Fnatic tervében ez fontosabb volt Elisenek mint Morgananak, hogy hatékony sebzést érjen el.

Hogy a Fnatic és bárki miért használja ezt a kompozíciót? A válasz abban rejlik, amit a plusz "support" bajnok adott.


Az, hogy ketten "gank"-eltek, előnyhöz juttatták a "solo" játékosukat és ezáltal az ellenfele fölé kerekedhetett. Normál helyzetben Kassadin "anti-magic"(mágia ellenes) képességei, nem működnek Zed ellen és Vayne nem a leghatékonyabb "farm"(Minion gyilkos) karakter a játék elején. Most nézzük meg 11:12-őt:


Vissza tértünk az alap számrendszerre.

Fnatic arra használta a gank-eket, hogy a az ütőképes bajnokok előnyhöz jussanak.

Azzal, hogy 3 bajnokot helyeztek farmolás szempontjából jelentéktelen pozícióra, tehát 3,4 és 5 helyre, amíg a lényegesebb bajnokok készek dominálni.


Quickshot (kommentátor) véleménye: "A Fnatic szándékosan meghagyta a gyilkosságokat Rekklesnek. Ők ezt a kompozíciót a Roccat ellen találták ki.
Ez nem megszokott, de működik..."

AMI A META VOLT

Akárhogy is, szerintem ez az eset egyedinek tekinthető, az alap ötlet, hogy lecseréljék a szerepeket azért született meg, mert az eddigi felállás már nem rejt magában semmi újat. Nézzünk meg egy közönséges összeállítást:

1. Karthus - mid
2. Irelia - top
3. Urgot - ADC bot
4. Lee Sin - jungle
5. Alistar - roaming

Ez egy másik csapat ami két "late-game hyper carry-re" épül "hard CC"-vel és erőteljes gank-ekkel, hogy az ellenséges csapat fölé kerekedjenek. Ez barátságosabbnak tűnik, nem?


Moscow 5 aZ IEM Hanover Grand Fináléjában.

Ez egy kicsit másfajta megközelítés:

1. Vayne - ADC bot
2. Janna - mid
3. Lulu - top
4. Nunu - jungle
5. Taric - support

Ez az összeállítás kihangsúlyozza, hogy mennyire képes megvédeni 4 support egy "late-game hyper-carry-t". Janna mid? Ezt senki sem gondolhatja komolyan...


Egy másik a szezon 2 világbajnok Taipei Assasins-tól.

Látsz némi hasonlóságot vagy netán különbséget?

VERSENYELŐNY

Miért használnak ilyen sok fura összeállítást?
Csupán egyetlen okuk van rá, a meglepetés ereje. De ami még ennél is alapvetőbb, hogy előtérbe helyezzük az ADC védelmét, egyértelmű ha a ti "late-game vagy mid-game carry" bajnokotok másik lanen van akkor oda kell összpontosítani. Ez rugalmasságot nyújt a gank-ek terén. Egy csapat, mint ez, képes nyomást gyakorolni bármelyik ösvényen.

Nézzünk vissza a Fnatic és a Roccat játszmáját egy Vaynel és egy Top solo Morganaval, aki teleport spellt hozott.


Látod a lényeget?

Ahogy Quickshot mondta, ez egy kicsit szokatlan, de talán jobb! Az utolsó három évben a Duo Bot világában éltünk két solo lane-el és egy junglerrel. De mi lesz ha egy másik összeállítás eltörli a jelenlegit? Mi van akkor, ha jobb a dolgokat másképp csinálni.



Hozzászólások (2)

Jelentkezz be az oldalra, hogy írhass hozzászólást!
Bane99 - 10 éve 1
Hát igen minen megváltozik lassan

Zsiroskenyer98 - 10 éve 2
Nekem tetszik a változás, persze sokan nehezen fogják elfogadni, de ha bekövetkezik, akkor újra átélhetjük az első napok élményeit, amikor még új volt ez az egész, és végre megint tudjuk egy kicsit élvezni a játékot. :)
Belépés